mandag 8. februar 2010

Mediepedagogikk

Når jeg skulle vise refleksjon til delemnet Medieproduksjon tok det litt tid før jeg fant noe særlig å ta tak i. Det jeg synes er litt interessant med temaet i forhold til skolen er det todelte holdningene man møter.

På den ene siden er man optimistiske og ser alle muligheter IKT kan gi oss i læringsarbeidet (det være seg motivasjon til praktiske løsninger). På den andre siden ser man bare de tydelige farene barna og elevene kan utsettes for. Her er det negative belyst med bl.a.: seksuelle avvikere som kan utnytte barns "naive uvitenhet", spill- og musikkbransjen påvirker unge i negativ forstand, fysiologiske plager fra å tilbringe for mye tid fremfor PC og TV.

Her føler jeg den "Gyllne Middelveg" må være et fokus. Vi må ta i bruk gode teknologiske nyvinninger som kan skape en bedre skole, men vi må trå varsomt og ofre noen tanker til hva som kan gå galt. Når man arbeider med unge på nettet mener jeg at man bør ta hensyn til Murphys lov:

"Anything that can go wrong will go wrong".


Kilder:

Vettenranta, S.(2007) Mediedanning og mediepedagogikk - Fra digital begeistring til kritisk dømmekraft.
Oslo, Gyldendal

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar