mandag 8. februar 2010

Prosjektarbeid

Min personlige erfaring med prosjektarbeid er kun farget av min tid som elev, siden jeg aldri selv har prøvd metodikk i praksis.

Når jeg tenker tilbake ser jeg for meg en ganske ukontrollert gjeng med elever hvor det for noen er lett å snike seg unna arbeidet, mens andre (pliktoppfyllende og ofte skoleflinke) elever sitter igjen med mesteparten av arbeidet. Vi viste lite om hva og hvor mye som ble forventet av oss. Hvorfor ble det slik?

Etter å ha lest leksjonen om Prosjektarbeid ser jeg at i startfasen, hvordan man kommer frem til et prosjektmål, via flere avgrensninger i forhold til hva vi selv ønsker av produktet, ikke var tydelig tilstede. Dette ser jeg for meg vil gi, både lærer og elever, et tydeligere bilde av hva som er forventet og hva de så må gjøre for å nå målet.

At dette var grunn alene vil jeg ikke påstå, men at det var en faktor? Ja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar