lørdag 27. februar 2010

Linker

Hvordan eller hvor bør man plasere linker på en nettside? Dette er et spørsmål jeg ikke har tenkt over noe særlig før jeg leste igjenom leksjonen om design. Et spørsmål som dukket opp var hvorfor bilder ikke bør bør markere en link. Dette tenkte jeg på et par sekund, uten å komme på noe fornuftig. I dag kom jeg derimot på en grunn til at bilder ikke bør inneholde linker.

- Det er jo umulig å se at det er en link!

Dette har dukket opp når jeg har prøvd å navigere meg rundt på ulike kommune-sider på jakt etter ledige jobber. Her har jeg et par ganger ikke komt meg dit jeg vil og tilfeldigvis oppdaget at "pekefingeren" dukker opp over bilde. De er det bedre å linker blir markert i tekst hvor ordene får en annen farge og understrek.

På den måten er det mye lettere å navigere seg rundt på en side.

Om dette var svaret jeg skulle komme fram til med denne øvingsoppgaven er jeg svært usikker på, men jeg synest jeg har et lite poeng =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar