torsdag 26. november 2009

Regneark

En avansert kalkulator? jo, det kan man vel kanskje si.

Selv går jeg også "Matematikk 2", som er matematikk som er ment for ungdomskolen. Regneark har hittil ikke våre en del av denne undervisningen. Samtidig arbeidet vi en del med Algebra. Etter å ha arbeidet meg gjennom en del av øvingsoppgavene som fulgte med denne leksjonen, begynte jeg å tenke litt over hvordan dette verktøyet kan være positivt i matematikk.

Det første som slo meg var at dette kan være et veldig godt verktøy for nettopp algebra. En del av problemet med algebra, er at det lett kan virke litt virklighetsfjernt. Ved å ta i bruk regneark vil dette på en tydlig måte vise bruksverdier av å bruke variabler i formler. Dette viser at ved ulike plasseringer i rutenette vil skape ulike variabler og dermed ulike svar.

Oppigjennom skolegangen min har jeg våre bort i excel, men det ble forlenge mellom hver gang, slik at hver time ble et introduksjonskurs...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar