torsdag 26. november 2009

Lydopptak

Musikk er vel det faget som kanskje har vært flinkest til å ta i bruk lydopptak. Den logiske grunnen til dette er kanskje at dette er ofte den eneste muligheten til å ta vare på et produkt som blir produsert i faget. Å skrive ned sang blir som regel ikke like bra...

Men bør ikke lydopptak kunne være bra ellers i skolen? I forhold til tilpasset opplæring kan dette kanskje være en god måte å lette arbeidsbyrden for dyslektikere? En stor del av arbeidskapasiteten deres brukes til det å skrive og lese. Ved at elevene f.eks. kan lese svaret på oppgaver inn som en lydfil? eller kanskje kan få oppgavene utlevert som lydfil?

Det problematiske ved dette kan være at desse elevene trenger å skrive og lese mye for å bedre lese og skrive problemene. Samtidig bør ikke alle oppgavene eleven gjør være en øvelse i skriving og lesing. Da forsømmer vi lett andre kunnskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar