mandag 5. oktober 2009

Plagiat

Da jeg gikk på ungdomskolen, valgte jeg å levere inn en stil jeg hadde funnet på internett. Jeg var litt lat i den perioden kan man si. Dette skjønte norsklæreren min ganske fort og tilkalte meg i friminuttet:

- Hva betyr inflasjon, Vidar?
- Ehh...det er jeg ikke sikker på, svarte jeg
- Vel. Siden du bruker det ordet i stilen din, bør du kanskje ha en klar formening om hva det betyr?

Da innrømte jeg med en gang at jeg hadde levert inn et plagiat, og jeg måtte gjøre oppgaven på nytt igjen.

Vel, man får vel håpe at dagens ungdommer er litt klokere enn jeg var på den tiden. Med det mener jeg at de lar være å bruke tekster andre personer har skrevet... eller i det aller minste leser grundig igjennom stilen før man eventulet leverer den!

Plagiat er et fenomen vi lærere må få bukt med. Dette kan vi til en viss grad styre ved hjelp av valg av oppgaver. Dersom man ber elevene finne ut alt det de kan om f.eks EU, vil læreren få inn mange besvarelser som er skremmende lik Wikipedia sin artikkel. Noe jeg tror vil kunne bedre situasjonen er dersom man istedenfor ber elevene skrive ned f.eks "de ti viktigste punktene om EU". Her vil det ikke vere vanskligere for eleven å finne informasjon, men informasjonen må bearbeides og vurderes, og dermed vil elevene ha større mulighet for læring.

Samtidig tror jeg det er mulig å gi elevene åpne oppgaver, uten å få plagiat dersom elevene er bevisst på at dette ikke er akseptert, samtidig som de vet at det lett lar seg oppdage. For gjennom enkel "klipping og liming" ødelegger for undervisningsmålene. Ved å klippe og lime lærer man lite, og man tar i tilegg æren for noe andre personer har gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar