mandag 5. oktober 2009

Er læreren flaskehalsen for utvikling av digital kompetanse?

I en artikkel i aftenposten, peker Vibeke Kløvstad på at lærernes kompetanse og arbeidsmønstre skaper en flaskehals for utviklingen av digital kompetanse i grunnskolen. Artikkelen legger frem tall som viser at elvene bruker lite tid på data i forhold til at digital kompetanse skal vektlegges som en basisferdighet.
Slik jeg ser det, kan problemer med utvikling av digital kompetanse komme av to ulike elementer.

1: Rammefaktorene for å praktisere bruk av data i undervisningen er sentral. Har man en stor skole med få datamaskiner og mange elever, vil elevene, ikke få mulighet til å bruke mer tid enn de 4 timene eller mindre, som artikkelen peker på at 80% av ungdomsskole elevene har til rådighet.

2: På samme tid ser jeg godt poenget med at læreren kan ødelegge for mulighetene elevene har til å tilegne seg digital kompetanse. Er dette en læringsarena læreren ikke føler seg komfortabel med, virker det enkelt å la være å føre seg opp på lista for datarommet.

Basert på min egen erfaring som elev og lærer er det mye som kan gå galt på datarommet. Maskiner kan være en stor ressurs, men jeg tror mange låser fokuset sitt inn på at mange komplikasjoner kan oppstå. Når de da ikke har kompetanse til å rette opp eller unngå problemene vegrer det seg for å velge data som læringsverktøy og dermed forsømmer de den 5. ferdigheten.

Skaper vi digitalt kompetente lærere vil vi kunne skape digitalt kompetente elever ved hjelp av gode rammevilkår som er fristende å ta i bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar