fredag 16. april 2010

Samensatte tekster

Moderne tekster snakker flere ulike språk. Tekst er kanskje den mest dominerende formidlingsverktøyet, men jeg synes jeg merker en markant økning i formidling ved hjelp av f.eks bilde, lyd og video.

Elevene skal utdannes til dagens og morgendagens samfunn. I tråd med kunnskapsløftet skal elevane arbeide med samensatte tekster, som kjem tydlig frem innenfor norskfaget. Her viser Kunnskapsløftet ofte til at digitale verktøy skal være "innblanda" i arbeidet med samensatte tekster. Dette føles veldig logisk med tanke på at lyd,bilde og video sjeldent blir behandla uten digitale verktøy.

Blogg og Wiki kan i så måte være gode verktøy og arener for slikt arbeid. Globster ble i leksjonen pekt på som et verktøy som også kunne brukes. Jeg tok og leket meg litt med det og her er resultatet:

Globster

Personlig synest jeg Globster fungerer ganske bra. Man kan ta opp lyd, filme og ta bilde direkte i programmet samtidig som man har mulighet til å laste opp og linke. Dette gjør siden veldig funksjonabel. Det er slettes ikke umulig at jeg velger å ta denne i bruk på et senere i tidspunk i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar